Dodjela ULUPUH-ovih nagrada u 2017. godini

Ponedjeljak, 18. prosinca u 12 sati
Stara gradska vijećnica, Ćirilometodska 5, Zagreb

Povodom šezdesetsedme godišnjice od osnutka ULUPUH-a, ULUPUH pod pokroviteljstvom Gradske skupštine Grada Zagreba i predsjednika Skupštine dr.sc. Andrije Mikulića dodjeljuje Nagradu ULUPUH-a za životno djelo, Nagradu za najbolji izložbeni i izdavački projekt u 2017. godini te Nagradu za najboljeg mladog umjetnika.

Umjetnički savjet i Upravni odbor ULUPUH-a odlučio je kako slijedi:

– Nagrada za životno djelo dodjeljuje se Davoru Grünwaldu, industrijskom dizajneru
– Nagrada za najbolji izložbeni projekt dodjeljuje se Međunarodnoj izložbi grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija Zgraf 12, s temom „Društvene reprize“
– Nagrada za najbolji izdavački projekt dodjeljuje se knjizi „ULUPUH-ova modna povijest – Umjetnost odijevanja“ – autorica: Ana Lendvaj, urednici: Dorotea Jendrić i Davor Klarić, oblikovanje knjige: Bachrach&Krištofić
– Nagrada za najboljeg mladog umjetnika dodjeljuje se Ivanu Capanu, arhitektu, oblikovatelju arhitektonsko-urbanističkih maketa

Pored dodjele nagrada uručiti će se ULUPUH-ovo priznanje za poseban doprinos ugledu udruge Dori Pezić Mijatović (1937.), renomiranoj keramičarki, članici ULUPUH-a od 1967. godine koja redovito izlaže samostalno te sudjeluje na brojnim grupnim izložbama i relevantnim međunarodnim izložbama keramike. Imala je dvije velike retrospektivne izložbe u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu a njeni radovi nalaze se u fundusima mnogih muzeja i galerija. U mnogo je navrata bila članicom saziva Umjetničkog savjeta ULUPUH-ove Sekcije za keramiku, porculan i staklo, kao i Umjetničkog savjeta na razini cijele udruge te je na taj način pridonijela radu sekcije i udruge, jednako kao i promociji keramike i keramičke umjetnosti. Jedna je od osnivačica renomiranog međunarodnog simpozija keramike u Našicama. Njen umjetnički opus odlikuje profinjeni izraz pročišćenih skulpturalnih formi i stalna otvorenost novome i eksperimentu u keramici.

Pohvala će se uručiti autorskom timu novog ULUPUH-ovog projekta Kreativci (Jelena Blagović, Tatjana Grgurina Vučetić, Lucija Gudlin, Jadranka Hlupić i Petra Krpan, Alen Novoselec, Sanja Rocco, Kruna Tarle, Maša Štrbac). Riječ je o ciklusu online natječaja za djecu i mlade koji se veže uz ULUPUH-ove programe, kroz koje se već kroz nekoliko dosad realiziranih natječaja uspostavila uspješna i hvalevrijedna komunikacija ULUPUH-a s mlađim i najmlađim naraštajima iz cijele Hrvatske. Tako na kvalitetan način potičući mlade generacije da se okušaju u umjetničkom oblikovanju i dizajnu.

Počasnim članovima ULUPUH-a ove će se godine proglasiti Ljiljana Petrović (red.prof. na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, Odsek Kostim, modul Scenski kostim), Koraljka Kovač (izv. prof. na Tekstilno-tehnološkom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu), Lada Ratković-Bukovčan (ravnateljica Muzeja Mimara) te Tomislav Kličko (kolekcionar domaće moderne i suvremene umjetnosti, osnivač Laube – kuće za ljude i umjetnost).

Nagrade će se uručiti na prigodnoj svečanosti u ponedjeljak, 18. prosinca u 12 sati u Staroj gradskoj vijećnici u Zagrebu (Ulica Sv. Ćirila i Metoda 5).

Nagrade će uručiti dr. sc. Andrija Mikulić, predsjednik Gradske skupštine Grada Zagreba.
Predsjednica ULUPUH-a dr. art. Ivana Bakal uručiti će pohvale i priznanja te proglasiti počasne članove ULUPUH-a.

Obrazloženja nagrada:

Nagrada ULUPUH-a za životno djelo

Životni put Davora Grünwalda (Zagreb, 20. ožujka 1943.) zrcali vrijeme i okolnosti u kojima je djelovao jednako kao što predstavlja uspješan primjer njihova nadilaženja. Kao student Elektrotehničkog fakulteta, pod dojmom izložbe talijanskog industrijskog dizajna koja je 1964. godine održana u Muzeju za umjetnost i obrt u Zagrebu, opredjeljuje se za industrijski dizajn kao svoje životno zvanje, iako u to vrijeme u Jugoslaviji nije bilo odgovarajućeg studija. Stoga iste godine odlazi u Beč gdje upisuje Akademie fur Angewandte Kunst (Akademija primijenjene umjetnosti), Odjel za industrijski dizajn, gdje s uspjehom diplomira i 1968. godine upisuje magisterij. Iste se godine vraća se u Zagreb kao prvi formalno educirani industrijski dizajner u Hrvatskoj (Jugoslaviji). Po povratku biva primljen u članstvo ULUPUH-a gdje zajedno s kolegama V. Žitkovićem i A. Karavanićem osniva Sekciju za industrijski dizajn te pokreće nagradu Yu-Design koja se dodjeljivala 1972. i 1973. Osniva vlastiti dizajnerski studio Prodesign, te kao samostalni dizajner dizajnira niz elektroničkih kalkulatora za Tvornicu računskih strojeva (1969. – 1974.), alatne strojeve za Prvomajsku (1969. – 1974.) te stolice za rad u tvornicama u suradnji s Tvornicom metalnog namještaja Jadran (1973.). Za dizajn alatnih strojeva Prvomajske 1974., kao tridesetogodišnjak i tada najmlađi laureat, dobiva i Nagradu grada Zagreba.

Ubrzo nakon toga zbog nemogućnosti nastavka djelovanja (zabrana suradnje tvornica sa samostalnim profesionalcima) 1975. napušta Hrvatsku i odlazi u Kanadu. Tamo se učlanjuje u ACID (Association of Chartered Industrial Designers – Canada). Relativno često mijenja status zaposlenja (korporacija, konzultanska tvrtka, slobodna profesija) te na taj način uspijeva dizajnirati široki raspon proizvoda: kompjuterske konzole, kompjuterske brze štampače, medicinske elektronske uređaje, poljoprivredne strojeve, geofizičke instrumente i naprave, geofizičke “ribe” i “ptice”. Za jedan geofizički uređaj dobiva prestižnu Canada Design Award. Godine 1980. seli s obitelji u Toronto. Do 1984. godine radi za kanadsku tvrtku Delfax gdje s uspjehom realizira nekoliko koncepata brzih štampača (fast printers). Od 1985., zaposlivši se u tvrtki Geonics, posvećuje se gotovo isključivo dizajnu proizvoda za geofizičku industriju, sve do 2008. kada odlazi u mirovinu. Nakon odlaska u mirovinu nastavlja se baviti dizajnom.
Od početka karijere aktivan je u dizajnerskim organizacijama – član je Kanadskog udruženja industrijskih dizajnera od 1975., od 1990. do 2000. obnaša dužnost dopredsjednika AMCA (Udruženje bivših studenata hrvatskih sveučilišta), član je ULUPUH-a (već gotovo pet desetljeća) i Hrvatskog dizajnerskog društva koje mu je ove godine u HDD galeriji priredilo retrospektivu “Davor Grünwald: Retrorama industrijskog dizajna 1968. – 2008.” prema kustoskoj koncepciji Marka Goluba i Koraljke Vlajo.

Pionir u mnogim aspektima svoga djelovanja, individualac ali i visoko svjestan društvene odgovornosti svog djelovanja i važnosti zajedničkog nastupanja struke, Davor Grünwald s punim pravom zaslužuje ULUPUH-ovu nagradu za životno djelo.

Nagrada za najbolji izložbeni projekt u 2017. godini

Zgraf 12 / Društvene reprize
međunarodna izložba grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija
9.1. – 24.1.2017.
Zagreb; Lauba – kuća za ljude i umjetnost / Galerija ULUPUH
www.zgraf.hr

Dvanaesto izdanje Zgraf-a, međunarodne manifestacije grafičkog dizajna i vizualnih komunikacija, održalo se od 9. do 24. siječnja ove godine u Zagrebu. U Laubi – kući za ljude i umjetnost bila je postavljena glavna revijalna izložba međunarodno selektiranih radova te tematska izložba „Društvene reprize“, prema koncepciji i u selekciji gosta teoretičara Ricka Poynora. Osvrnuvši se na pojavu ponavljanja stilova u grafičkom dizajnu, u uvodnom tekstu u katalogu Rick Poynor je napisao: „Pravi put za napredne grafičke dizajnere je ignoriranje podmuklog utjecaja modernih stilističkih mema, čija je najveća briga nametanje istinskog manjka različitosti grafičkoj sferi, te umjesto toga, poklanjanje pomne pažnje osobitostima svakog projekta i poruci koju želi prenijeti. (…) Grafička metoda koju određuje u prvom redu kontekst posjeduje bezgraničan potencijal: ona može trajati – ili se reprizirati – vječno jer su svakodnevna mjesta i konteksti u kojima se dizajn pojavljuje beskonačno promjenjivi. (…) Dizajner jest društveno odgovoran, i kao javni komunikator, barata zamjetnom količinom „mekane moći“. Svijest o tome, u kombinaciji s dubokom tankoćutnošću za brojne kontekste dizajna, trebala bi nadvladati besmislena otkrivanja tople vode, odnosno stilova koji već postoje.“ Uz tematsku izložbu u Laubi, u Galeriji ULUPUH bila je postavljena izložba plakata švicarskog dizajn studija Peng Peng (Klaus Fromherz i Martin Geel), dobitnika Grand Prixa Zgraf 11.
Izložbeni program pratila su brojna događanja: Eduzgraf stručne radionice za studente, predavanja Zgraf Riječi te Eduzgraf Večeri s programima Osobni znalac i Eduzgraf Kino (u suradnji s Udrugom za audio-vizualna istraživanja 25 FPS). Potkraj manifestacije održana je konferencija Dizajn u praksi u organizaciji HDD-a i Veleučilišta Vern. Cijelu su manifestaciju pratile Laubice, kreativne likovne radionice za djecu. Na taj se način kroz cijelo vrijeme trajanja Zgrafa 12 animiralo sve profile i različite generacije publike.
Uz brojne svjetski ugledne dizajnere i teoretičare dizajna koji su sudjelovali u programu kao članovi žirija i predavači, Zgraf 12 pružio je najširoj i stručnoj javnosti jedinstvenu priliku za neposredan uvid u međunarodnu grafičko-dizajnersku produkciju te valorizaciju domaće produkcije u kontekstu aktualnih svjetskih dostignuća i trendova. To su trajni ciljevi ove manifestacije koja se trijenalno održava od 1975. godine.

Izvršna direktorica: Morana Matković
Asistentica izvršne direktorice ii tajnica izložbe: Maja Vukušić
Eduzgraf program: Mihaela Richter
Stručni suradnik Zgrafa 12: Dejan Kršić
Odnosi s javnošću i marketing: Morana Matković i Maja Vukušić
Vizualni identitet: OAZA, Nina Bačun, Roberta Bratović, Ivana Borovnjak, Maja Kolar, Tina Ivezić, Ana-Marija Poljanec
Koncepcija i dizajn postava Glavne izložbe: OAZA u suradnji s Mihaelom Richter
Dizajn svjetla: Deni Šesnić
Izvršni odbor Zgrafa 12: Mario Aničić (predsjednik I.O.), Antonio Dolić, Miranda Herceg, Sanja Rocco, Igor Stanišljević, Goran Martin Štimac, Ana Tomić

Zgraf 12 ostvaren je u organizaciji ULUPUH-a, a partneri ovoga izdanja su bili Lauba – kuća za ljude i umjetnost, ico-D Međunarodno vijeće za dizajn (International Council of Design) te Fakat d.o.o.– ideja, organizacija, realizacija, Zagreb.

Program Zgrafa 12 organiziran je uz podršku Gradskog ureda za kulturu, obrazovanje i sport Grada Zagreba, Ministarstva kulture RH, Skupštine Grada Zagreba, Veleposlanstva Švicarske Konfederacije u RH, Igepa plana, Stega tisak, Hiperprodukcija, FED i Iskon.
Sponzori: Swanky Mint Hostel Zagreb; Sign easy, Zagreb

Medijski partneri: Vizkultura, Designed.rs, Journal.hr
Partneri EduZgraf Kina: 25 FPS – Udruga za audio-vizualna istraživanja, Bonobostudio, Filmaktiv i Hulahop / HTV, Marinis Media, Pipser d.o.o., Restart, Zagreb film, Michaela Müller, Tanja Deman i Silvestar Kolbas
Organizatori konferencije Dizajn u praksi: Hrvatsko dizajnersko društvo i Veleučilište VERN

Nagrada za najbolji izdavački projekt u 2017. godini

Ana Lendvaj: ULUPUH-ova modna povijest – Umjetnost odijevanja
Urednici: Davor Klarić, Dorotea Jendrić
Oblikovanje knjige: Bachrach&Krištofić

Knjiga obuhvaća dugogodišnje djelovanje Ane Lendvaj na proučavanju i popularizaciji hrvatske mode, posebno autora članova ULUPUH-ove Sekcije za oblikovanje odijevanja čiji su protagonisti u proteklih 67 godina djelovanja udruge predstavljeni bogatim slikovnim materijalom. Pored toga, knjiga predstavlja „inventar“ modnih događanja, njihovih protagonista te društvene i gospodarske trenutke koji su pratili ili potaknuli događanja važna za oblikovanje odjeće tijekom 20. i na početku 21. stoljeća te je istodobno edukativnog i povijesno-kritičkog karaktera. Pisana se povijest hrvatske primijenjene modne umjetnosti oslanja mahom na kataloge izložbi, deplijane i druge male, fragmentarne pisane materijale, kao i na novinsku kritičku i prikazivačku praksu. Stoga ova knjiga predstavlja značajan doprinos memoriji hrvatske primijenjene modne umjetnosti. Povodom 20 godina od osnutka Sekcije za oblikovanje odijevanja pod današnjim imenom, 1996. godine, Ana Lendvaj sažeto je izrazila smisao njezina postojanja kojim se vodila i u osmišljavanju ove knjige, svojevrsne monografije sekcije: „Svakom novom revijom, izložbom ili modnom akcijom ULUPUH-ove Sekcije za oblikovanje odijevanja jasno se potvrđuje smisao te udruge, koja prepoznaje onu dimenziju modnog dizajna koja pripada umjetnosti koliko i modi. Uvijek u različitim omjerima, ali nikada izvan njih. Oblikovanje odijevanja nije uvijek umjetnost – ali kad u rijetkim slučajevima jest, onda je alibi za postojanje ULUPUH-ove sekcije.“

Knjiga je ostvarena uz financijsku potporu Ministarstva kulture RH i Grada Zagreba. Reproducirane fotografije i ilustracije ustupili su članovi Sekcije za oblikovanje odijevanja ULUPUH-a, brojni fotografi, Muzej Grada Zagreba, Muzej za umjetnost i obrt u Zagrebu, Muzej suvremene umjetnosti u Zagrebu te Večernji list.

Nagrada za najboljeg mladog umjetnika

Ivan Capan rođen je 1983. godine u Zagrebu. Završio je Graditeljsku tehničku školu, visokogradnju te Arhitektonski fakultet Sveučilišta u Zagrebu – zvanje: diplomirani inženjer arhitekture i magistar arhitekture. Od 2008. godine redovito sudjeluje na brojnim arhitektonsko-urbanističkim natječajima te izrađuje arhitektonsko-urbanističke makete za javne natječaje i prezentacije projekata. Član je ULUPUH-a, Sekcije za oblikovanje arhitektonsko-urbanističkih maketa te DAZ-a, Društva arhitekata Zagreba. Dobitnik je više nagrada, od kojih izdvajamo: 1. nagrada – studentski natječaj “ISOVER” – osnovna škola, 2008. (s: Igor Kozlina); 3. nagrada – javni natječaj – park Mirogoj u Zagrebu, 2009. (s: Luka Franješević i Nikša Laušin). Od 2008. do danas u suradnji s Igorom Kozlinom potpisuje niz arhitektonsko-urbanističkih maketa za javne natječaje i prezentacije projekata: Muzej za umjetnost i obrt – maketa za potrebe izložbe „Herman Bolle – graditelj hrvatske metropole“ u MUO (danas stalni postav u MUO); Mirogojske arkade – maketa za potrebe izložbe „Herman Bolle – graditelj hrvatske metropole“ u MUO; Makedonska pravoslavna crkva u Zagrebu (STUDIO BF) – prezentacijska maketa; Vrtić na Čiovu, općina Okrug (STUDIO ARTIS) – prezentacijska maketa. (poveznica: (http://scaleit.hr/ )
„Arhitektonsko-urbanističke makete služe sažimanju prostora i volumena u perceptivno dohvatljivoj veličini, kako već izgrađenih prostora i građevina, tako i tek zamišljenih projekata zabilježenih samo u nacrtima. Iako danas prevladavaju računalne simulacije kao ekonomičnije, time su zakinuti laici kojima je vrlo teško percipirati prostor iz nacrta, što je osobito važno kod prezentacije javnih projekata najširoj javnosti.“, napisao je Filip Tadin u povodu izložbe sekcije u Galeriji ULUPUH 2014. godine. Oblikovatelji arhitektonsko-urbanističkih maketa sudjeluju u radu ULUPUH-a od njezina osnutka, a mladi autori poput Ivana Capana daju veliku nadu u nastavljanje ove vrijedne tradicije.

Datum održavanja: 18.12.2017. / Autor teksta: ULUPUH