Katalog 49. zagrebačkog salona

Urednica: Višnja Slavica Gabout
Izvršni urednik: Marin Jukić
Grafičko oblikovanje i prijelom: Ivan Križan
Prijevod: Sonja Ludvig
152 strane, meki uvez
ISBN: 978-953-327-070-8
Cijena: 9 EUR

Katalog 49. zagrebačkog salona — primijenjene umjetnosti i dizajn
Pomicanje granica — komunikacija i nova mobilnost
Zagreb, 17.6. — 3.7.2014.

Koncepciju Salona, pod nazivom „Pomicanje granica — komunikacija i nova mobilnost“ potpisuje kustosica Višnja Slavica Gabout, koja je u natječajnom pozivu, među ostalim, napisala: „Granice u umjetnosti imaju široko i slojevito značenje. Pod granicama općenito podrazumijevamo fizičke ili mentalne zapreke. Granice postoje u svim područjima djelovanja. One asociraju na razdvajanje – ali i na svojevrsno spajanje pojedinaca i naroda. One mogu biti barijera, ali i poveznica. Mogu značiti mentalnu zakočenost, ali i izolaciju u vremenu i prostoru. Kategorija granice može dati sigurnost i zaštićenost privatnosti, ali može značiti i nesnošljivost i nedostatak komunikacije. Umjetnici su se uvijek među prvima borili za pomicanje granica. A kad je to bilo izboreno, donijelo je i uspostavu drukčijih odnosa. Umjetničkih — i unutar toga medijskih, perceptivnih, značenjskih. Ali i šire: socijalnih, društvenih, mentalnih, komunikacijskih…Donijelo je širenje, spajanje, povezivanje. Isto tako, suradnju, zajedničko djelovanje i razumijevanje, ali i otvorenu mogućnost intervencije u svakodnevicu, te kritičko djelovanje. Najposlije, donijelo je „umjetnost direktnog kontakta“ – „umjetnost u pokretu“ i „umjetnost u prolazu“, „nosivu umjetnost“ i „mobilnu umjetnost“, rušenje normi, aktivnost publike, te „umjetnost na javnim mjestima“. U suvremenoj primijenjenoj umjetnosti i dizajnu, unatoč prisutnoj uporabnosti, pomicanje granica pomaklo je ne samo strategije, reprogramiralo red vrijednosti i pristup primijenjenim umjetnostima i dizajnu, nego i repozicioniralo ulogu umjetnika i dizajnera. Jer samo vladanje metjeom i izrada praktičnih uporabnih predmeta danas više nisu dovoljni, već se uz to traži i aktivno društveno djelovanje umjetnika, interveniranje u svakodnevicu, propitivanje, kritiziranje, odnosno, u cjelini, preispitivanje društvenog, ekonomskog i političkog konteksta u kojem on stvara i svojim umjetničkim radom ostvaruje komunikaciju. Što sve dokazuje da njegovo stvaralaštvo osim individualne ima i važnu društvenu dimenziju.“