Radionica likovne kritike “Kako pisati o suvremenoj umjetnosti”

Lokacije: Galerija Permanenta, Galerija Forum, Dom HDLU-a, Galerija Nova, Stan Softić

Voditeljice: Ivana Mance i Silva Kalčić

Iako ne postoji formula o pisanju o umjetnosti, kroz zajednički posjet ciljanim izložbama, čitanje referentne literature te samostalno pisanje i rad na tekstu polaznici ove radionice suočit će se s temeljnim aspektima i načelima pisanja likovne kritike. Usavršit će zastupanje i argumentiranje stava, napisanog teksta, kao i razumijevanje razloga za nastajanje pojedinih pojava – što, kako i za koga one nastaju. Navođeni na deskriptivnu, eksplikacijsku i interpretativnu verbalizaciju svojih stavova, uz konzultiranje literature, polaznici radionica usavršavaju: metodologiju i terminologiju pisanja likovne kritike, razlikovanje estetskih i vizualnih karakteristika pojedinih pojava i medija u suvremenoj umjetnosti, prošireno poimanje/polje umjetnosti, razumijevanje povezanosti likovnih umjetnosti i društvenih zbivanja, izobražavanje vizualnog opažaja, memoriranje vizualnog arhiva relevantnih djela; sve bitne elemente koji sačinjavaju put ka gradnji “pismenog” govora o suvremenoj umjetnosti.

U radionici, u okviru koje su posjećene dvije aktualne izložbe u Zagrebu – pozvani su na sudjelovanje studenti preddiplomskog, diplomskog studija, kao i diplomirani studenti Sveučilišta u Zagrebu, Tekstilno-tehnološkog fakulteta, Filozofskog fakulteta, Arhitektonskog fakulteta, Likovne akademije i Dramske akademije kao i svi zainteresirani povjesničari umjetnosti, dizajneri i arhitekti s nagnućem ka teoriji i kritici. Polaznici su imali zadatak usporediti tri teksta o istoj izložbi različitih autora, potom su prezentirali svoje tekstove – viđenje predstavljenog djela suvremene umjetnosti. Dana 25. travnja u okviru radionice organiziran je posjet izložbi Ženska krv u Galeriji Forum, uz vodstvo ravnatelja Galerije Forum Antuna Maračića, a 27. travnja Janje moje malo (Sve što vidimo moglo bi biti i drugačije; naziv izložbe je preuzet od djela Mladena Stilinovića); u Galeriji Nova, Stanu Softić i Domu HDLU-a, uz vodstvo kustosice Ivet Ćurlin iz kustoskog kolektiva WHW. Nakon razgovora o izložbama u svrhu što potpunijeg razumijevanja zadatka pisanja likovne kritike, polaznici radionice imali su zadatak komentirati pojedine radove na izložbama, usporediti viđene izložbe te o njima napisati završni tekst likovne kritike.

Organizatori: Hrvatska sekcija AICA-e, ULUPUH i TTF galerija

Radionica je dio projekta EDU radionica Ivane Bakal i Silve Kalčić. Program se realizirao uz financijsku potporu Ministarstva kulture RH i Grada Zagreba.

O voditeljicama radionice likovne kritike:

Silva Kalčić diplomirala je povijest umjetnosti na Sveučilištu u Zagrebu, Filozofskom fakultetu, a doktorirala je arhitekturu i urbanizam na Arhitektonskom fakultetu; pohađala je program za kustose i kritičare Svet umetnosti SCCA Ljubljana. Bila je urednica časopisa „Zarez“, „Čovjek i prostor“, „Arhitektura“, „Oris“ i „Up&Underground“. Predaje teorijske kolegije na Tekstilno-tehnološkom fakultetu u Zagrebu, gdje vodi TTF galeriju. Predsjednica je Studijske sekcije ULUPUH-a i članica Izvršnog odbora HS AICA-e.

Ivana Mance, dr. sc., dipl. povjesničarka umjetnosti, znanstvena suradnica na Institutu za povijest umjetnosti u Zagrebu. Na području znanstvenog bavljenja posvećena je istraživanju povijesti hrvatske povijesti umjetnosti te različitim temama iz umjetnosti 19. i 20. stoljeća. Uz uže područje znanstvenog bavljenja, autorica kontinuirano prati i piše o suvremenim umjetničkim zbivanjima, objavljujući tekstove u stručnim časopisima i radio-emisijama. Članica je DPUH-a, ULUPUH-a i HS AICA-e, gdje obnaša i upravljačke dužnosti.

U nastavku su linkovi na neke od tekstova napisanih tijekom radionice:
Tena Bakšaj: Suptilan protusistemski angažman
Maja Flajsig: Umjetničke izložbe kao korektiv društva
Patricia Počanić: Dvije prezentacije angažirane umjetnosti