SVEČANO ZATVARANJE 55. zagrebačkog salona – primijenjene umjetnosti i dizajn

SVEČANO ZATVARANJE 55. zagrebačkog salona – primijenjene umjetnosti i dizajn:
Puls trenutka ili što vas pokreće,  kustosice i autorice koncepcije Ive Körbler i pod vodstvom ravnateljice Ivane Bakal

 

Na svečanom zatvaranju u dvorištu Hale V Tehničkog muzeja Nikola Tesla dodijeljene su nagrade 55. zagrebačkog salona – Velika nagrada, tri  jednakovrijedne nagrade, Nagrada najboljem mladom autoru do 35. godina, Posebna povelja te Posebno priznanje Hrvatske sekcije AICA-e . U sklopu zatvaranja promoviran je i Katalog 55. zagrebačkog salona – primijenjene umjetnosti i dizajn: Puls trenutka ili što vas pokreće čije grafičko oblikovanje na čak 350 stranica potpisuje Antonio Dolić. Prigodnim govorom Salon je službeno zatvorila Nevena Tudor Perković, glavna savjetnica ministrice kulture dr.sc. Nine Obuljen Koržinek, koja je uz stručni žiri uručila nagrade nagrađenima. Uz mnoštvo uzvanika, predstavnika Ministarstva kulture i Grada Zagreba, te umjetnika i  sudionika 55. zagrebačkog salona u svečarskom je raspoloženju zatvorena još jedna velika nacionalna likovna manifestacija.

 

Nagrade 55. zagrebačkog salona – primijenjene umjetnosti i dizajn: Puls trenutka ili što vas pokreće

 

Ocjenjivački sud 55. zagrebačkog salona dodijelio je nagrade sljedećim autorima za navedene radove:

Velika nagrada 55. zagrebačkog salona: Gordana Drinković / Suze okrenute prema nebu

Jednakovrijedna nagrada 55. zagrebačkog salona: Studio Tumpić-Prenc / Latini – dizajn etikete boce maslinovog ulja (Autori projekta: Anselmo Tumpić, Sara Prenc Opačić i Anton Licul Grk

Jednakovrijedna nagrada 55. zagrebačkog salona: Umjetnička organizacija OAZA / MADE IN Crafts and Design Narratives (Dizajn i art direkcija: Umjetnička organizacija OAZA; Dizajn i prijelom izložbenog kataloga: Ivana Borovnjak, Maša Poljanec; Izdavači: Muzej za umjetnost i obrt, Umjetnička organizacija OAZA, Muzej za arhitekturo in oblikovanje, Werkraum Bregenzerwald, Nova Iskra, Mikser; Dizajn i razvoj web stranice: Ivana Borovnjak, Maja Kolar; Dizajn izložbenog postava: Nina Bačun, Roberta Bratović, Maja Kolar, Tina Ivezić)

Jednakovrijedna nagrada 55. zagrebačkog salona: Marina Badurina / Izdržljivost pečene gline

Nagrada za mladog autora do 35 godina: Sven Sorić i Hrvoje Spudić (dizajn), Sara Salamon (video), Tin Dožić (zvuk) / Vizualni identitet 30. muzičkog biennala Zagreb

Posebna povelja 55.  zagrebačkog salona: LELO / Sona 2 Cruise, Soraya 2, Ora 3

 

Ocjenjivački sud 55.zagrebačkog salona radio je u sastavu:

Branka Benčić, Mario Beusan, Branko Franceschi, Marko Golub, Iva Körbler, Nika Pavlinek.

 

Hrvatska sekcija Međunarodnog udruženja likovnih kritičara AICA dodijelila je Posebno priznanje na 55. zagrebačkom salonu:

Umjetnička organizacija OAZA / MADE IN Crafts and Design Narratives (Dizajn i art direkcija: Umjetnička organizacija OAZA; Dizajn i prijelom izložbenog kataloga: Ivana Borovnjak, Maša Poljanec; Izdavači: Muzej za umjetnost i obrt, Umjetnička organizacija OAZA, Muzej za arhitekturo in oblikovanje, Werkraum Bregenzerwald, Nova Iskra, Mikser; Dizajn i razvoj web stranice: Ivana Borovnjak, Maja Kolar; Dizajn izložbenog postava: Nina Bačun, Roberta Bratović, Maja Kolar, Tina Ivezić)

 

Ocjenjivački sud HS AICA-e radio je u sastavu:

Darko Fritz, Silva Kalčić, Tomislav Pavelić.

 

 

Organizator: ULUPUH – Hrvatska udruga likovnih umjetnika primijenjenih umjetnosti

Partneri: Tehnički muzej Nikola Tesla, Hala V Tehničkog muzeja Nikola Tesla, Muzej Mimara

Sponzori: Igepa Plana d.o.o., Printera Grupa d.o.o., Arskopija d.o.o.

Izložba 55. zagrebačkog salona financijski je realizirana uz potporu Ministarstva kulture RH i Gradskog ureda za kulturu Grada Zagreba.

 

OBRAZLOŽENJE NAGRADA

Velika nagrada 55. zagrebačkog salona: Gordana Drinković / Suze okrenute prema nebu

Gordana Drinković u kontinuitetu stvara u području umjetničkog oblikovanja stakla, produkt dizajna i slikarstva. Tijekom više od 25 godina oblikovanja i rada u tvornicama stakla realizirala je više od 500 djela, od kojih je velik dio proizveden u obliku unikata ili ekskluzivnih serija i dijelovi su privatnih kolekcija u Hrvatskoj i svijetu. Izlagala je na brojnim samostalnim i skupnim izložbama u Hrvatskoj, Sloveniji, Njemačkoj, Francuskoj i Americi. Njezine kolekcije Atlantida, Babilon i Manhattan realizirane su u suradnji sa Steklarnom Rogaška d.d. i 2010. bile predstavljene u New Yorku, gdje su osvojile nagradu HFN 2010 Award of Excellence, Tabletop, New York, 2010. Međunarodni žiri uvrstio je Gordanu Drinković na izložbu suvremenoga svjetskog dizajna Ambiente Trends 2012 u Frankfurtu, 2012. godine. Pozivom za sudjelovanje na izložbi „Europian Glass Context 2016 Curated“, Bornholm Art Museum, Danska, 2016., direktorica muzeja MAVA, gđa Martinez iz Španjolske, svrstala je Gordanu Drinković među značajne suvremene europske umjetnike koji stvaraju u staklu. Od 2017. radovi „Babalawo“ i „Iyalawo“ dio su fundusa prestižnog muzeja Glasmuseum Lette, Ernsting – Stiftung A. H. Herding, Coesfeld u Njemačkoj.

Pred nama je umjetničin novi rad u staklu, skulpture u obliku suza koje tvore poseban ambijent, ali su ujedno i produkt dizajn, prave čaše iz kojih se kad ih se okrene može piti pjenušac. Elegantni stakleni ambijent od bezbojnog, sivog i crnog kristalnog stakla na visokom podestu otkriva iznimno zanatsko majstorstvo umjetnice, ali iza svoje krhke ljepote skriva snažnu emotivnu dimenziju rada – period tugovanja za voljenom osobom koje više nema. Prema vlastitim riječima umjetnice, „suze nastaju puštanjem stakla koje se u slobodnom padu isteže do granice pucanja ili do trenutka njegove transformacije u kruto stanje. Drhtaj stakla, nakošenost, vijugavost, posljedica je prirode stakla ‘koje pamti i bilježi’ drhtaj ruke koja ga drži ili dodir alata što ga zaustavlja ili okreće u smjeru suprotnome od smjera slobodnog pada“.

Gordana Drinković u potpunosti razumije karakter stakla kao materijala, u radu nastavljajući ne samo tradiciju neke naše lokalne linije obrade umjetničkog stakla (poput Raula Goldonija), već zahvaća senzibilitet i morfologiju europske 20. stoljetne linije organičke apstrakcije u staklu, od Kolomana Mosera, Josefa Hoffmanna i Wiener Werkstätte pa sve do opusa Oskara Kogoja.

Malo koji rad tako suptilno spaja zanatsku vještinu s profinjenošću koncepta i slojevitošću emotivnih razina. Te staklene umjetničine suze bez imalo patetike padaju na zemlju, ali se jednako tako dižu prema Nebu, prostorima krajnje kontemplacije i intimnih dijaloga s nebeskim sferama.

 

Jednakovrijedna nagrada 55. zagrebačkog salona: Studio Tumpić-Prenc / Latini – dizajn etikete boce maslinovog ulja (Autori projekta: Anselmo Tumpić, Sara Prenc Opačić i Anton Licul Grk

Koja je veza između tartana i maslinovog ulja? Samo jedna je sigurna; i prvom i drugom povijesno je gotovo nemoguće detektirati ishodište.

U zadnjih smo 20-tak godina imali prilike svjedočiti najrazličitijim inačicama grafičkog oblikovanja etikete za vrijednu i nezamjenjivu namirnicu – ekstra djevičansko maslinovo ulje. Baš kao i kod oblikovanja etikete za vino, lako je pomisliti da zbog zasićenosti tržišta i brojnosti vizualnih rješenja ovaj zadatak prestaje biti izazov, no trojcu koji čine Anselmo Tumpić, Sara Prenc Opačić i Anton Licul Grk iz Rovinja pošlo je za rukom osigurati pozornost još jednom ulju, koje je osim za ovitak, nagrađeno i za kvalitetu samog proizvoda.

Zeleno-bijeli, pažljivo uštimani karirani uzorak, na međi heraldičkog i kuhinjskog, interpretirali su kao etiketu za maslinovo ulje Latini, istarskog obiteljsko-poljoprivrednog gospodarstva Stanić iz Savičente.

Kao što su se škotski klanovi nekoć distingvirali pomno osmišljenim križanjima i miješanjima pruga raznih boja, tako se upečatljivom dosjetkom danas ističe i ovo ulje, čiji je začetnik volio nositi jednu običnu kariranu košulju dobivenu davno na dar.

 

Jednakovrijedna nagrada 55. zagrebačkog salona: Umjetnička organizacija OAZA / MADE IN Crafts and Design Narratives (Dizajn i art direkcija: Umjetnička organizacija OAZA; Dizajn i prijelom izložbenog kataloga: Ivana Borovnjak, Maša Poljanec; Izdavači: Muzej za umjetnost i obrt, Umjetnička organizacija OAZA, Muzej za arhitekturo in oblikovanje, Werkraum Bregenzerwald, Nova Iskra, Mikser; Dizajn i razvoj web stranice: Ivana Borovnjak, Maja Kolar; Dizajn izložbenog postava: Nina Bačun, Roberta Bratović, Maja Kolar, Tina Ivezić)

Projekt koji nagrađujemo ovom prilikom svakako karakterizira izvrsnost u više područja dizajnerske prakse – oblikovanje knjige, odnosno kataloga, dizajn izložbenog postava, dizajn web stranica, odnosno multimedijskog arhiva – no veseli nas zapravo činjenica da nagrađujemo projekt koji nam na najbolji način ukazuje na istraživačku i diskurzivnu dimenziju dizajna, koja je uvijek prisutna u najboljim dizajnerskim radovima, ali je rijetko tako eksplicitno vidljiva te rijetko tako integralno prožima svaki njegov aspekt. MADE IN – Crafts and Design Narratives je puno toga u jednome – istraživanje, kustoska koncepcija, internacionalna mreža, zbirka znanja, uspostavljanje dijaloga dizajnera i obrtnika, angažirana gesta relevantna za naše vrijeme, objedinjena čvrstim, jasnim, do u detalje promišljenim konceptom i jednako snažnom oblikovnom komponentom. Projekt MADE IN rezultat je partnerskog rada više institucija i organizacija – Muzeja za umjetnost i obrt u Zagrebu, Werkbaum Bregenzerwald iz Austrije, Muzeja arhitekture i oblikovanja iz Ljubljane, Nove iskre i Miksera iz Beograda, te dizajnerskog kolektiva Oaza iz Zagreba, koji je projekt inicirao u kontinuitetu sa svojim dosadašnjim aktivnostima na području povezivanja dizajnera i obrtnika i istraživanju obrtničkog nasljeđa i potencijala za njegovu budućnost. Njima ide ova nagrada!

 

Jednakovrijedna nagrada 55. zagrebačkog salona: Marina Badurina / Izdržljivost pečene gline

U kontinuiranom i formom uspješnom reduciranju pojavnog i viđenog svijeta na primarne, čiste, organičke oblike, Marina Badurina stvorila je neke od najljepše oblikovanih serija keramike i keramoskulpture unutar korpusa recentne hrvatske (keramo)skulpture. Uvijek duboko povezani s prirodom, njezini ciklusi u svojoj su na prvi pogled jednostavnoj, minimalističkoj formi delikatno povezani s nasljeđem organičke apstrakcije sažimali vitalizam ne samo oblikâ u usko likovnom kontekstu, već cijele prirode, života svih oblika na planeti, dotičući se suptilno i velikih tema poput prolaznosti vremena.

Autoričin rad „IZDRŽLJIVOST  PEČENE GLINE“odlikuje se iznimno suptilnom koncepcijom zasnovanom na ideji memoriranja posljedica razornih trideset sekundi 22.03.2020. Tada su u atelieru njezini keramičarski radovi popadali na pod. Objekti od nepečene gline bili su skršeni, a onii od pečene gline su preživjeli, tek uz manja oštećenja.  Autorica je izložila kompoziciju veličine 100/60 cm od jedanaest preživjelih lončića cilndričnog blago ukošenog formata, čija su oplošja u bijeloj mat glazuri, a unutrašnjost  je od prozirne cakline. Zadobivena oštećenja od potresa namjerno nisu restaurirana. Blaga ukošenost  lončića ostvaruje njihovu svojevrsnu međusobnu komunikciju unutar izložene strukture kao skulpturalnog ambijenta. Osim toga, i ovaj rad Marine Badurine posjeduje visoku dozu profinjene likovnosti, jednako kao i svi njezini brojni drugi radovi. (Mario Beusan)

 

Nagrada za mladog autora do 35 godina: Sven Sorić i Hrvoje Spudić (dizajn), Sara Salamon (video), Tin Dožić (zvuk) / Vizualni identitet 30. muzičkog biennala Zagreb

Muzički bijenale nije samo glazbena manifestacija, nego je od svojih početaka mjesto afirmacije inovativnih praksi u glazbi, ali i na sjecištima glazbe i drugih kreativnih disciplina. Upravo to je i ključna ideja vizualnog identiteta 30. muzičkog biennala Zagreb – integralno promišljanje zvučne dimenzije vizualnosti, i vizualne dimenzije zvuka. Ta je ideja dosljedno provedena u svim primjenama identiteta, od videospotova, preko plakata do billboarda, a rezultirala je novošću u našem svakodnevnom vizualnom okruženju, odlučno drukčijom, atraktivnom i u skladu s karakterom same manifestacije. U idejnom smislu ovaj identitet korespondira i s dugovječnim logom MBZ-a koji je 1980-ih dizajnirao Boris Ljubičić, također zamišljenim kao integracija muzičkog i vizualnog zapisa.

Autori ovog identiteta u posljednjih nekoliko godina , ali njihovo vrijeme tek dolazi – Nagrada 55. Zagrebačkog salona primijenjene umjetnosti i dizajna za mladog umjetnika dodjeljuje se Svenu Soriću, Hrvoju Spudiću, Sari Salomon, Tinu Dožiću.

 

Posebna povelja 55.  zagrebačkog salona: LELO / Sona 2 Cruise, Soraya 2, Ora 3

Žiri dodjeljuje posebno priznanje ime dizajnera ili firme za oblikovanje serije uređaja Lelo – masažer, vibrator i stimulator, koji su u hrabrom iskoraku ostvarili veliki uspjeh domaćeg produkt dizajna i poduzetništva na složenom međunarodnom području industrije seksa.

Nadahnuti ergonomskim istraživanjima na kojima su zasnovali svoje vrhunske performanse, uređaji Lelo na tržištu su se istaknuli sofisticiranim vizualnim i taktilnim dojmom kojim su povezujući erotski i estetski doživljaj doprinijeli daljnjoj emancipaciji ženskog spolnog užitka iz sfere nećudorednog u sferu društveno poželjnog. Organičke forme Lelo uređaja odlikuju se visokim plastičnim vrijednostima, a materijali izvedbe spojem visoko poliranog metalnog nosača s ugodnom silikonskom površinom dodira u otvorenim pastelnim bojama, sugeriraju nevinost i privatnost erotske igre, za razliku od ustaljene forme vibratora koja sugerira supstituciju klasične penetracije. U decentnom pakovanju i uglavljen u baršun kutije, Lelo se visokom razinom produkcije ambiciozno svrstava među ustaljene aksesoare koji određuju predodžbu suvremene uspješne žene.

 

Posebno priznanje Hrvatske sekcije AICA-e: Umjetnička organizacija OAZA / MADE IN Crafts and Design Narratives (Dizajn i art direkcija: Umjetnička organizacija OAZA; Dizajn i prijelom izložbenog kataloga: Ivana Borovnjak, Maša Poljanec; Izdavači: Muzej za umjetnost i obrt, Umjetnička organizacija OAZA, Muzej za arhitekturo in oblikovanje, Werkraum Bregenzerwald, Nova Iskra, Mikser; Dizajn i razvoj web stranice: Ivana Borovnjak, Maja Kolar; Dizajn izložbenog postava: Nina Bačun, Roberta Bratović, Maja Kolar, Tina Ivezić).

Nagrada HS AICA na 55. zagrebačkom salonu primijenjenih umjetnosti i dizajna dodjeljuje se Oazi za projekt MADE IN Crafts and Design Narratives, izveden u razdoblju od 2018. do 2020. Nagrada je to za cjelokupni trogodišnji europski projekt, kojemu je prethodilo višegodišnje lokalno istraživanje. Uz izuzetno razrađene i oblikovane segmente komuniciranja projekta s javnošću, kao sto su katalog izložbe, internetska stranica i postav izložbe, kroz njega je ponajprije artikulirana kompleksnost tradicijskih ugroženih zanata u inovativnim novim-novonastalim produkcijama, kroz interdisciplinarni i intermedijalni pristup te, ne manje važno, međugeneracijski pristup, spajanjem generacija.

Rad je integrativan, ne izabire strane. Svoj materijal ne crpi iz prošlosti – iako ne negira prošlost – već traži oblik za budućnost. Autori uzimaju oblike suvremenih dizajnerskih načela, ne insistirajući na uvriježenom principu progresa, koji se ovdje relativizira. Neki od projektom predstavljenih i obrađenih zanata su postali zastarjeli, i od opće prakse postali su “visokozanatski” (engl. “artisan”) ili pak zanatski dizajn (engl. “artisan design”). S druge strane, Oazinim projektom dokumentirani su zanati koji nestaju. Iako autori projekta imaju afirmativni odnos prema prošlosti, u njemu nema fetišizacije pseudoprošlosti; uz to je (projekt) usmjeren na proizvodnju novih vrijednosti. Valja pohvaliti i kustoski aspekt projekta, odabir suradnika koji su radili sa zanatlijama, timova ljude koji su izvodili dijelove projekta, i tako ga “decentralizirali”. Oaza je razvila metodologiju projekta sa svim elementima, sa socijalnom, funkcionalnom, komponentom istraživanja materijala i naglaskom na timski rad, na način na koji se danas radi, ili treba raditi, dizajnerska izložba.

 

Foto: Tomislav Marić